O1 Raport dotyczący stosowanych metod nauczania umiejętności przekrojowych i metod kształcenia praktycznego

ATC Erasmus+

O1 Raport dotyczący stosowanych metod nauczania umiejętności przekrojowych i metod kształcenia praktycznego

Opracowania Metody akceleracji rozwoju kompetencji przekrojowych w procesie kształcenia praktycznego studentów w ramach projektu pod takim właśnie tytułem podjął się zespół 8 partnerskich instytucji 4 krajów. W latach 2015 – 2018 metoda będzie opracowana, dokonana zostanie jej ewaluacja i wdrożenie.

Niniejszy dokument jest jednym z pierwszych rezultatów powstałych w ramach projektu. Po pierwsze, opracowanie raportu jest jednoznaczne z weryfikacją pierwszego z ośmiu etapów projektowanej metody. Po drugie, jego powstanie jest warunkiem zaprojektowania i weryfikacji kolejnych etapów metody.

W raporcie przedstawiono wyniki międzynarodowej współpracy i badań nad rozwojem kompetencji przekrojowych w systemie szkolnictwa wyższego w wybranych krajach europejskich.

Raport obejmuje cztery rozdziały.

W rozdziale pierwszym przedstawiono skategoryzowane pojęcia związane z podejmowanymi w raporcie badaniami. Opracowanie spójnego słownika pozwoliło na wystandaryzowanie komunikacji między partnerami w projekcie i posługiwanie się zestawami pojęć, które zostały zaakceptowane w drodze konsultacji.

Rozdział drugi pozwala na zapoznanie się z funkcjonowaniem systemów szkolnictwa wyższego w wybranych krajach europejskich. Czytelnik może zapoznać się z regulacjami prawnymi, schematami kształcenia i strukturą rynków szkolnictwa wyższego.

W rozdziale trzecim przedstawiono przegląd stosowanych w krajach partnerskich metod kształcenia praktycznego. Partnerzy przedstawili w poszczególnych podrozdziałach specyfikę kulturową i systemową funkcjonowania kształcenia formalnego, nieformalnego i pozaformalnego w swoich krajach.

Rozdział czwarty obejmuje analizę metod kształcenia wybranych kompetencji przekrojowych w szkolnictwie wyższym w krajach partnerskich. Przeprowadzono tu szczegółową analizę procesu kształtowania: komunikatywności, przedsiębiorczości, kreatywności i współpracy w grupie.

Zawarte w opracowaniu treści stanowią ciekawy materiał poznawczy nie tylko dla zainteresowanych rozwojem praktycznych metod kształcenia praktycznego w europejskim szkolnictwie wyższym, ale również dla dydaktyków chcących rozbudować własny warsztat zajęciowy.

Spis treści raportu:

PUBLIKACJA JEST BEZPŁATNA i udostępniana jedynie w języku angielskim. Pobierz ją TUTAJ.

Publikacja jest udostępniona na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe. Zezwala się na wykorzystanie treści pod warunkiem zachowania niniejszej informacji licencyjnej oraz podania nazwy projektu i programu w ramach, którego powstał utwór, tj. „Metoda akceleracji rozwoju kompetencji przekrojowych w procesie kształcenia praktycznego studentów” PROGRAM ERASMUS+.

Treść licencji jest dostępna na stronie: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/