
Mobilne miasto
Poprzez projekt Zintegrowany system wspomagania dostępu do informacji w przestrzeni miejskiej wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom współczesnego społeczeństwa. Wykorzystując mobilne technologie, GPS i GIS opracowaliśmy pilotażowe rozwiązanie, które ułatwia w prosty i przyjazny sposób docieranie do informacji o poszukiwanych obiektach w przestrzeni miejskiej, w której, zwłaszcza w dużych miastach, spędzamy coraz więcej czasu. System został zaprojektowany w sposób, który umożliwia jego mobilne wykorzystanie (telefonia komórkowa), a uniwersalny charakter systemu pozwala na jego implementację również w innych miastach w Polsce.
Główny cel projektu
Celem głównym projektu było opracowanie pilotażowej wersji zintegrowanego systemu wspomagania dostępu do informacji w przestrzeni miejskiej. Istotnym efektem prac był ergonomiczny, estetyczny i intuicyjnie obsługiwany interfejs podsystemu informatycznego, który gromadzi i udostępnia dane przestrzenne stanowiące podstawę bazy GIS.
Grupy docelowe
Celem budowy systemu było podniesienie jakości informacji oczekiwanej przez użytkowników, wśród których należy wymienić:
- mieszkańców miasta Poznania,
- osoby przyjezdne, w tym turystów.
Nowatorskim rozwiązaniem w projekcie było interdyscyplinarne spojrzenie na przekaz informacji. W ramach projektu wieloaspektowo były badane grupy użytkowników, ich potrzeby oraz kryterium ważności danych. Wnioski z badań znalazły odzwierciedlenie w budowaniu funkcjonalności systemu. Użytkownik systemu przywiązuje największą uwagę do jakości informacji, dlatego w systemie wszystkie dane są rzetelne i osiągalne dla użytkownika w akceptowalnym czasie . Informacje dostępne są również w językach obcych, co pozwala na korzystanie z systemu również przez turystów. Przez rzetelność rozumie się stan rzeczy najlepszy spośród możliwych do osiągnięcia, charakteryzowanych takimi cechami informacji jak między innymi: aktualność, dokładność, zrozumiałość, prawdziwość.
Przez czas dostępu rozumie się okres od zadeklarowania potrzeby dotarcia do informacji, przez znalezienie jej źródła, aż do jej zrozumienia.
Główne zadania projektowe
Projekt obejmował prace rozwojowe w ośmiu zadaniach:
- Przeprowadzenie analizy potrzeb użytkowników systemu w zakresie informacji i eksploatacji, a także ważności tych potrzeb.
- Analizę możliwości wykorzystania danych zawartych w miejskiej bazie danych (we współpracy z pracownikami Urzędu Miasta Poznania) oraz identyfikacja ograniczeń stosowania danych miejskich w tworzonym systemie i możliwości zminimalizowania ograniczeń.
- Zaprojektowanie funkcjonalności i interfejsu użytkownika.
- Zaprojektowanie podsystemu informatycznego, a w tym opracowanie procedur i instrukcji korzystania z podsystemu.
- Testowanie systemu wspomagania i stopnia spełnienia kluczowych wymagań użytkowników.
- Testowanie podsystemu informatycznego.
- Opracowanie ostatecznej wersji podsystemu informatycznego.
- Opracowanie ostatecznej wersji systemu.
Efekty projektu:
- wyniki badań w zakresie potrzeb informacyjnych użytkowników,
- analiza istniejących danych miejskich,
- analiza możliwości wykorzystania geokodów,
- pilotażowa wersja systemu,
- ergonomiczny, estetyczny i intuicyjnie obsługiwany interfejs użytkownika,
- kompletna dokumentacja techniczna umożliwiająca zaimplementowanie systemu w celu poszukiwania informacji w dowolnej przestrzeni (np. duże miasta, aglomeracje, gminy, powiaty, regiony).
Liderem projektu był Zespół Projektowy utworzony przez pracowników naukowych Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej. Zespół Projektowy współpracował z pracownikami Urzędu Miasta Poznania oraz LG Electronic Polska Sp. z o.o.