27.02.2012

Opis AWT®

Akcelerator Wiedzy Technicznej®

Obszar dzia┼éalno┼Ťci

Akcelerator Wiedzy Technicznej┬« koncentruje si─Ö na przyspieszaniu rozwoju wiedzy technicznej i matematyczno-przyrodniczej, ale tak┼╝e kompetencji i umiej─Ötno┼Ťci. Ich rozw├│j nie tylko umo┼╝liwia adoptowanie si─Ö do ulegaj─ůcych zmianom warunk├│w ┼╝ycia, zapobiega wykluczeniu spo┼éecznemu, ale tak┼╝e gwarantuje rozw├│j gospodarki, decyduje o jej innowacyjno┼Ťci i konkurencyjno┼Ťci.

Historia

Akcelerator Wiedzy Technicznej┬« to inicjatywa uruchomiona w 2006 roku. Bardzo szybko obszar zainteresowa┼ä zosta┼é rozszerzony o wiedz─Ö matematyczno ÔÇô przyrodnicz─ů. W 2007 r. ponad 30 instytucji z Wielkopolski podpisa┼éo List intencyjny dotycz─ůcy wsp├│┼épracy w zakresie rozwoju wiedzy i umiej─Ötno┼Ťci technicznych w spo┼éecze┼ästwie Wielkopolski. Odpowiedzi─ů na List by┼éo opracowanie w 2008r. Programu akceleracji wiedzy technicznej i matematyczno-przyrodniczej. By┼é on wynikiem przeprowadzonych szerokich konsultacji, a idee i koncepcje w nim zawarte wykraczaj─ů poza ramy wojew├│dztwa i dotycz─ů ca┼éej Polski.

 

Podejmowane działania

Dzia┼éania podejmowane w ramach Akceleratora Wiedzy Technicznej┬«┬á zmierzaj─ů do:

- zwi─Ökszenia dost─Öpu do wiedzy i upowszechniania jej. Technologie musz─ů by─ç zrozumia┼ée dla wszystkich ludzi, a nie w─ůskiego kr─Ögu naukowc├│w. Ka┼╝dy cz┼éowiek ma prawo wiedzie─ç, jak rozwi─ůzania, kt├│rych dostarcza nauka, mog─ů wp┼éywa─ç na niego ÔÇô jakie wynikaj─ů z nich korzy┼Ťci, ale te┼╝ jakie zagro┼╝enia s─ů z nimi zwi─ůzane.

- stworzenia systemu kszta┼écenia, kt├│ry zapewni ka┼╝demu cz┼éowiekowi niezb─Ödny zas├│b umiej─Ötno┼Ťci umo┼╝liwiaj─ůcych wykorzystanie najnowszych oraz powszechnych osi─ůgni─Ö─ç nauki.


Projekty w Programie akceleracji wiedzy technicznej i matematyczno-przyrodniczej

Program realizowany jest w ramach uruchamianych projekt├│w, finansowanych z r├│┼╝nych ┼║r├│de┼é. Dotychczas zosta┼éy zrealizowane cztery projekty odnosz─ůce si─Ö do obszar├│w uwzgl─Ödnionych w Programie akceleracji wiedzy technicznej i matematyczno-przyrodniczej:

┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Wielkopolski system monitorowania i prognozowania

┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Partnerski zwi─ůzek nauki i post─Öpu

┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Zintegrowany system wspomagania dost─Öpu do informacji w przestrzeni miejskiej

┬Ě┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Czas zawodowc├│w ÔÇô wielkopolskie kszta┼écenie zawodowe

Dwa pierwsze oraz czwarty sfinansowane zosta┼éy ze ┼Ťrodk├│w UE w ramach Programu Operacyjnego Kapita┼é Ludzki, trzeci ┬ánatomiast ze ┼Ťrodk├│w Narodowego Centrum Bada┼ä i Rozwoju.

Obecnie realizowane s─ů dwa projekty. Pierwszy to┬áMetoda akceleracji rozwoju kompetencji przekrojowych w procesie kszta┼écenia praktycznego student├│w, kt├│ry┬ázosta┼é uruchomiony
w ramach programu Erasmus+ dnia 1 pa┼║dziernika 2015 roku i potrwa do 31 sierpnia 2018 roku. Naszym celem jest opracowanie i wdro┼╝enie innowacyjnej metody wspomagaj─ůcej przyspieszenie rozwoju kompetencji przekrojowych student├│w poprzez popraw─Ö wykorzystania kszta┼écenia praktycznego. Partnerami w projekcie s─ů zar├│wno uczelnie wy┼╝sze: Centria University of Applied Sciences (Finlandia), Matej Bel University Banska Bystrica (S┼éowacja), Politechnika Cz─Östochowska (Polska); University of Maribor ÔÇô Faculty of Economics and Business (S┼éowenia), Uniwersytet Ekonomiczny we Wroc┼éawiu (Polska), jak i instytucje bezpo┼Ťrednio zwi─ůzane z rynkiem pracy: The Federation of Education in Jokilaaksot ÔÇô JEDU (Finlandia) ÔÇô federacja edukacyjna oraz Zachodnia Izba Przemys┼éowo-Handlowa w Gorzowie Wielkopolskim (Polska) ÔÇô izba gospodarcza.

Drugi to pozakonkursowy projekt Czas zawodowc├│w BIS ÔÇô zawodowa Wielkopolska, kt├│ry zosta┼é uruchomiony w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+ i b─Ödzie realizowany do ko┼äca 2022 roku przez Samorz─ůd Wojew├│dztwa Wielkopolskiego (Departament Edukacji i Nauki Urz─Ödu Marsza┼ékowskiego Wojew├│dztwa Wielkopolskiego) oraz Politechnik─Ö Pozna┼äsk─ů.

W zwi─ůzku z uruchomieniem projektu Czas zawodowc├│w BIS ÔÇô zawodowa Wielkopolska┬á przewidujemy nast─Öpuj─ůce formy wsparcia w ramach prowadzonych dzia┼éa┼ä:

  • p┼éatne sta┼╝e dla uczni├│w,
  • zaj─Öcia specjalistyczne dla uczni├│w w innowacyjnych technologicznie laboratoriach,
  • dost─Öp do interaktywnych materia┼é├│w dydaktycznych dla uczni├│w i nauczycieli przygotowanych w nowoczesnej technologii zamieszczonych na platformie┬á e-learningowej,
  • kursy/szkolenia zawodowe dla nauczycieli,
  • doposa┼╝enie 46 szk├│┼é w sprz─Öt i pomoce dydaktyczne do pracowni kszta┼écenia zawodowego zgodnie ze standardem okre┼Ťlonym przez MEN w katalogu wyposa┼╝enia pracowni lub warsztat├│w szkolnych dla 190 zawod├│w udost─Öpnionym za po┼Ťrednictwem strony internetowej www.koweziu.edu.pl,
  • doposa┼╝enie 4 plac├│wek kszta┼écenia zawodowego, realizuj─ůcych zadania zbie┼╝ne z zadaniami centrum kszta┼écenia zawodowego, praktycznego i ustawicznego
  • dost─Öp do narz─Ödzia u┼éatwiaj─ůcego komunikacj─Ö pomi─Ödzy uczniami i pracodawcami oraz umo┼╝liwiaj─ůcego dopasowanie uczni├│w i absolwent├│w szk├│┼é do konkretnych ofert pracy z wykorzystaniem identyfikacji profili kompetencyjnych i stanowiskowych,
  • patronat Politechniki Pozna┼äskiej nad wybranymi klasami uczestnicz─ůcymi w projekcie.