HR-owiec w organizacji

HR-owiec w organizacji

Dział HR kojarzony jest najczęściej z rekrutacją kandydatów do pracy i przeprowadzaniem rozmów kwalifikacyjnych. Bywa, że jego istota w firmie jest niedoceniana a przecież często jest to łącznikiem między kierownictwem a pracownikami. Czy organizacja może w takim razie istnieć bez zarządzania zasobami ludzkimi?

Tak na prawdę, HR szeroko pojęty to nie tylko przeglądanie CV i rozmowy kwalifikacyjne; to ten dział zajmuje się wykorzystywaniem potencjału nowych pracowników. Dba o zwiększenie efektywności ich pracy poprzez chociażby pomoc w opracowaniu systemów motywacyjnych czy zapewnieniu pracownikowi systemu kafeteryjnego. Lista zadań HR-owca jest naprawdę długa. Pracownicy tego działu ponadto często są odpowiedzialni za kreowanie wizerunku firmy na rynku pracy czy określanie celów polityki personalnej przedsiębiorstwa.

Obowiązują ich również wszelkie kwestie dotyczące spraw administracyjnych i kadrowo-płacowych, m.in. sporządzanie umów, prowadzenie akt osobowych, obliczenie wynagrodzeń czy przyznawanie urlopów. W głównej mierze – dbałość o formalną zgodność działań z obowiązującymi przepisami prawa pracy i prawa cywilnego.

HR jest ważnym filarem każdej organizacji, ponieważ to właśnie w dużym stopniu ten dział włącza się w kształtowanie i rozwój kapitału ludzkiego przedsiębiorstw a jak dobrze wiadomo wartościowy pracownik to wartość firmy.