2012 rok – uruchomienie projektu: Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe
Kolejny projekt zrealizowany.
Projekt „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe” to projekt systemowy, zrealizowany w ramach Priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Działanie 9.2). Realizację projektu powierzono Samorządowi Województwa Wielkopolskiego. Partnerem w projekcie była Politechnika Poznańska. Projekt ten stanowił rozwinięcie realizowanego we wcześniejszych latach przedsięwzięcia pod nazwą „Wielkopolski system monitorowania i prognozowania”, którego istotą było opracowanie innowacyjnego systemu zbierania i monitorowania informacji o kompetencjach oraz umiejętnościach zawodowych w odniesieniu do rynku pracy.
Projekt systemowy, którego okres trwania był przewidziany od 1 lipca 2012 r. do 30 września 2015 r., miał na celu podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego poprzez takie działania jak:
- organizację praktyk i staży dla uczniów w wielkopolskich przedsiębiorstwach,
- utworzenie na potrzebę realizacji praktyk dwóch laboratoriów na terenie województwa wielkopolskiego wraz z opracowaniem nowatorskich programów praktyk,
- stworzenie, rozwój i upowszechnienie Wielkopolskiego systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
- opracowanie innowacyjnych programów kształcenia modułowego w sześciu zawodach na poziomie technika w 35 szkołach,
- przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć w oparciu o wypracowane programy kształcenia,
- realizację zajęć dodatkowych dla uczniów w oparciu o opracowane programy kształcenia,
- wyposażenie szkół w dodatkowe narzędzia i materiały dydaktyczne, ze szczególnym uwzględnieniem ICT, w tym stworzenie systemu kształcenia e-learningowego w szkołach zawodowych województwa wielkopolskiego.
W całym przedsięwzięciu wzięło udział przynajmniej 50 szkół, w tym w 35 zostało wprowadzone kształcenie modułowe. Praktykami i stażami objęto 9280 uczniów i uczennic wielkopolskich szkół zawodowych i technikum, kształceniem modułowym przynajmniej 1750 osób. Wyposażenie laboratoriów zostało przygotowane w ścisłej współpracy z wielkopolskimi przedsiębiorcami, tak by zapewnić jak największą jakość realizowanym praktykom. Łącznie projektem objęto blisko 10 tysięcy osób.
W ramach projektu zostały opracowane innowacyjne programy kształcenia modułowego w sześciu zawodach na poziomie technika. Wdrożenie takiej formy nauczania zapewniło wyższą skuteczność kształcenia a jednocześnie spowodowało zmniejszenie dysproporcji edukacyjnych wielkopolskich szkół względem szkół w innych regionach europejskich.
W projekcie wykorzystywano rozwiązania wypracowane w ramach projektów zrealizowanych przez KOWEZiU.
Laboratoria praktyk – Zadania 4, 5 i 6 w projekcie „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe”
Opracował: dr inż. Maciej Szafrański
W projekcie „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe” w okresie 02.2013-09.2015 zaplanowano zorganizowanie praktyk dla 9280 uczniów i uczennic, z tego 2980 u pracodawców i 6300 w laboratoriach praktyk, które będą stworzone również w projekcie.
Powstały dwa laboratoria, jedno w Poznaniu na terenie Politechniki Poznańskiej oraz jedno w Pile na terenie dwóch szkół zawodowych.
W każdym laboratorium przygotowywane zostały cztery sale laboratoryjne na potrzeby prowadzenia praktyk w sześciu zawodach technika. Zawody te zostały wybrane w wyniku konsultacji społecznych.
Wyposażenie laboratoriów zostało wybrane w taki sposób, aby swoją klasą, typem i nowoczesnością istotnie wykraczało poza standardy wyposażenia znajdującego się w większości szkół.
Cele stworzenia laboratoriów praktyk to cele dwóch kategorii:
Cel operacyjny: zorganizowanie praktyk dla uczniów i uczennic w ramach realizowanego projektu.
Cele strategiczne:
– stworzenie mechanizmów i procedur funkcjonowania nowoczesnych centrów kształcenia praktycznego (laboratoriów praktyk),
– powiązanie programów kształcenia zawodowego z programami kształcenia na uczelniach
w porozumieniu z przedsiębiorcami,
– stworzenie mechanizmów zarządzania rozwojem kompetencji na poziomie lokalnym oraz regionalnym,
– elastyczne kształtowanie jakości procesu kształcenia zawodowego w regionie,
– akceleracja (przyspieszenie) transferu wiedzy do szkół i przedsiębiorstw (bardzo nowoczesny sprzęt i programy kształcenia w laboratoriach praktyk (mała liczba ośrodków dla dużej liczby uczniów.
Założenia w zakresie przygotowania modułu doradztwa zawodowego
Celem stosowania modułu było stworzenie platformy wymiany doświadczeń oraz dostarczanie informacji o najnowszych rozwiązaniach w zakresie doradztwa zawodowego i personalnego, a także wsparcie informacyjne osób i instytucji zajmujących się doradztwem zawodowym w zakresie zapotrzebowania na kompetencje zawodowe na rynku pracy.
Funkcjonalność modułu zwłaszcza w zakresie zawodoznawstwa dotyczyła zestawienia informacji pochodzących w pierwszej kolejności z sytemu i związanych ze słownikami zawody-kompetencje-umiejętności, z formułą europejskiego CV, z profilami kompetencyjnymi uczniów oraz ofertami pracy.
Moduł stał się integralną częścią systemu WSDEZ (zwanego dalej Systemem).
Integralność ta oznaczała, że Użytkownik korzystający z funkcjonalności Modułu mógł również korzystać z funkcjonalności Systemu o ile otrzymał do nich wcześniej uprawnienia.
Odbiorcy modułu: moduł dedykowany był dla publicznych i niepublicznych placówek i ośrodków prowadzących działalność doradczą dla uczniów profilowanych szkół ponadgimnazjalnych:
- szkoły prowadzące kształcenie zawodowe i posiadające stanowisko doradcy zawodowego lub zatrudniające osoby odpowiedzialne za sprawy doradztwa zawodowego,
- centra kształcenia ustawicznego i praktycznego,
- ośrodki dokształcenia i doskonalenia zawodowego,
- instytucje rynku pracy,
- inne instytucje zajmujące się doradztwem zawodowym lub zainteresowane problematyką doradztwa zawodowego
Podstawowe funkcjonalności obejmują
- Doradztwo zawodowe w Polsce i za granicą
- Teoretyczne podstawy doradztwa zawodowego
- Biologiczno – medyczne podstawy doradztwa zawodowego
- Teoretyczne podstawy psychologii zawodów
- Ocena umiejętności doradcy zawodowego w oparciu o ankietę CSI
- Zawodoznawstwo
- Raporty
- Tablica ogłoszeń, chat
Bardzo istotnym elementem modułu była jego ścisła integracja z bazą ofert pracy, profilami kompetencyjnymi uczniów oraz ujętą w słowniki strukturą nowej Podstawy programowej kształcenia w zawodach (z dnia 10 stycznia 2012). Wykaz kwalifikacji wraz z ich powiązaniami z zawodami i efektami kształcenia. Powiązanie potrzeb rynku pracy skonfrontowanych z efektami kształcenia wspólnymi dla wszystkich zawodów, efektami kształcenia wspólnymi dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz efektami kształcenia właściwymi dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach stanowią rzeczywistą korzyść informacyjną i praktyczną dla doradców zawodowych. Doradcy zawodowi oraz pracownicy realizujący funkcje doradztwa zawodowego otrzymują narzędzie dydaktyczne i analityczne, którym wcześniej nie dysponowali.